Nu het reguliere squashseizoen er bijna op zit en de zomer voor de deur staat, kiezen sommige squashers ervoor om het racket aan de kant te leggen en te gaan genieten van het mooie weer. Om tijdens de zomer fit te blijven en je alvast te kunnen voorbereiden op het nieuwe seizoen, selecteerden wij twee alternatieve zomertrainingen voor squashers:

Hardlopen en intervaltraining

Tijdens het seizoen is het voor fanatieke spelers niet slim om te gaan hardlopen. Lange duurlopen kunnen de snelheid wegnemen en een stijf gevoel geven. Tegelijkertijd heeft een hardlooptraining genoeg voordelen. Zo geeft het de conditie een boost en versterkt het de spieren rondom de knieën en enkels. Daarom is de zomer het ideale moment om het hardlopen weer op te pakken. Vooral intervaltrainingen kunnen helpen in de voorbereiding op het komende seizoen. Een makkelijke, maar efficiënte training is bijvoorbeeld tien tot vijftien keer honderd meter sprint tijdens de duurloop. Start met twintig minuten joggen en sluit het half uur af met vijf tot acht sprints. Na een korte pauze start je met twintig minuten joggen om weer af te sluiten met vijf tot acht sprints.

Circuittraining

Om blessurevrij te blijven en sterker te worden, is ook functionele krachttraining onvermijdelijk. Dit soort trainingen kan je doen in het krachthonk van de sportschool, maar als het mooi weer is, doe je een circuittraining natuurlijk veel liever buiten. En dat is veel makkelijker dan je denkt! Het enige wat je hiervoor nodig hebt, is een trap, een timer en een kettlebell. Na de warming-up zet je de timer op één minuut en sprint je zo snel mogelijk de trap op. Nadat je rustig naar beneden bent gelopen, herhaal je de sprint totdat de minuut voorbij is. Neem dertig seconden pauze, zet de timer opnieuw en start met een kettlebellswing. Als de minuut voorbij is, neem je opnieuw dertig seconden pauze en ga je een minuutlang planken. Herhaal dit acht tot tien keer.

Met de intervaltraining en de circuittraining kan je natuurlijk eindeloos variëren. Vervang bijvoorbeeld de kettlebellswing voor een kettlebell press of de plank voor een aantal lunges. Zo houd je de trainingen leuk, vliegen de weken voorbij en sta je met de start van het nieuwe seizoen weer fit op de baan.

Bon: www.squash.nl